Régiségeknek

Trendi Nagyi utazása Lenával

nagyi új Remélem, hogy az első külföldi nyaralását unokám soha nem felejti el.

Az úgy kezdődött, hogy már télvíz idején tervezgettem a nyaralásomat. Elvárásom csak annyi volt, szép hely legyen, ahol még nem voltam, tenger is legyen, olcsó is legyen, és nem utolsósorban közel legyen lakóhelyemhez. Aki keres, az talál. Hamar döntöttem, Horvátországra esett a választásom. De ki lesz az útitársam?

Szeretek egyedül is utazgatni, nyaralni, kipihenni a családot. Új ismerősök, új kaland, csak magamra figyelek, nem kell senkihez alkalmazkodnom, nem hallom lépten – nyomon, hogy szomjas vagyok, nincs hideg sör, és már megint nem szívhattam végig a cigarettámat. A párom ezekkel az agyamra szokott menni. A férjek nem szeretik, ha templomot, történelmi helyszint kell megnézni, a nyaralás nekik a tunyaságot jelenti. Cáfoljatok meg, ha nem így van!

Választásom végül szeretett tízéves unokámra, Lenára esett. Ebben a korban már elég értelmes egy gyerek, és felfogja, milyen nagyszerű dolog fog vele történni. De nem lesz ott anya, apa, sem a sok játék, és otthon kell hagyni rusnyát, az alvótársat, amit a mindennapokban használ. Sokáig kellett győzködnöm, mert hozni akarta a szüleit is, de végül belátta, ha nem jön velem most, akkor ki tudja mikor  láthatja meg az Adriát.

krk

Előző napon már izgatottan pakoltunk, nehogy itthon maradjon valami. A kis drágaságom még hajnalban is sorolta, hogy mit nem szabad otthon hagyni. Végre 3 órakor elindultunk, és kissé fáradtan, de annál izgatottabban ültünk fel a városunkból induló Mercédesz buszra és kezdetét vette a 9 órás, közel 850 km-es út. A buszon, a kezdeti szunyókálást lassan felváltotta a hangosabb izgés-mozgás. Szemügyre vettük egymást, kerestük az ismerősöket. Én is bemutattam Lenának Lucát, azt a kislányt, akivel, gondoltam jó barátnők lehetnek a nyaraláson.

Kedvesen, szeretettel üdvözölt minket az idegenvezetőnk, Ágnes. Tájékoztatott a busz kényelmi funkcióiról és elmondta az útitervet. Ettől kezdve az én türelmesen üldögélő, és az ablakon kitekingető unokám beszédesebb lett. Mikor érünk már oda, hány óra van még hátra, kérdezgette percenként.

Jöttek a hosszabb-rövidebb alagutak, melyek kis érdekességet nyújtottak Lenának, de egyszer egy hosszabb alagút után azt látom, elaludt az én drága kincsem. Kis pánik volt bennem, mindjárt odaérünk, hogy fogom leszedni a csomagot és az alvó gyereket! De azért hagytam hadd aludjon. Minden probléma megoldódik, ha nem én oldom meg, megoldja magát.

Végre, végre megállt a busz, 14 órás utazás után megérkeztünk. Első látványunk egy hatalmas fügefa volt, telis tele zöld fügével. Mutatom Lenának nézd, milyen hatalmas. Semmi reakció, ő csak a tengert szeretné látni. Amikor elmeséltem a fügefalevél történetet, azt az ádámkosztümöset, egyből mosolyra húzódott a szája és le is szakított egy levelet és már pózolt is vele.

krk3

Kis időbe tellett, míg megkaptuk második emeleti szobánk kulcsát. Öt perc múlva új erőre kaptunk, és szinte repültünk is tengerpartra. A liftbe beszállva Lena furcsa arcot vágott, olyan nem szeretem, félek félét, de majd legyőzzük, gondoltam. A tenger karnyújtásnyira a szállodától és a parton jobbra is, balra is végig sétány, éttermek, fagyizók, kis butikok. Ez ám a látvány, ez a gyönyörű naplemente és később az esti fények a tenger tükrében!

A vacsoráról is majdnem megfeledkeztünk olyan szép volt a látvány. Irány egy újabb felfedezés, milyen lesz a vacsora. Mondhatom az ellátás várakozáson felüli, svédasztalok, önkiszolgáló pult, sokféle menüvel. Még mielőtt választottunk volna a kínálatból, leültem Lenával megbeszélni, hogyan is működik az önkiszolgálás. Előbb gondolkodunk, utána cselekszünk. Előbb végignézzük a kínálatot, majd eldöntjük, hogy mit szeretnénk enni. Unokám ötösre vizsgázott, megértette mi a szabály, és olyan ügyesen lavírozott a felnőttek között, mint a halacska a vízben.

krk4

Reggel kipihenten, vidáman és izgatottan ébredtünk. Én mindig megajándékozom magam egy új szerkóval, ha nyaralni megyek. Most egy kék csíkos szoknya-trikóra esett a választásom. Amikor kijöttem benne a fürdőszobából és Lena meglátott, azt mondta: Te milyen szép vagy! TRENDI NAGYI!

A drága egyetlen, szépséges kis unokám szívből jövő véleménye áthatotta egész lelkemet. Ilyen pozitív jelzőt, véleményt az életem utolsó 20-30 évében nem igazán kaptam. Felocsúdva meglepetésemből, kapásból visszakérdeztem, mit jelent ez a szó, hogy trendi? És tudta, hogy „divatos, nem mindennapi ”a szó jelentése. Ez a jelző igazából nem csak a külsőmnek szólt, hanem azt is sugallta: köszönet Nagyi azért, hogy elhoztál nyaralni. Nem csak álom, hanem valóság volt, hogy reggel nem a saját ágyában, hanem Horvátországban, egy szállodai szobában ébredt.

krk5

Voltam én ezen a héten gumi nagyi, vízi nagyi, énekes nagyi stb., attól függően, hogy hol jártunk, mit énekeltünk, fürödtünk-e, vagy csak a szobában hemperegtünk és becézgettük a tengeri kavicsgyűjteményünket. Rákásztunk, találtunk egy mini golf pályát és zöld dióval játszottunk. Volt, amikor csak tologattam a gumimatracon a vízben. Én voltam Zoli a sofőr, ö volt Ági az idegenvezető.

Nyaralásunk alkalmával voltunk hajókázni, megnéztünk egy tengeri akváriumot, Cirkvenicában. Néztünk templomot, várat és végig buszoztuk a 38 km hosszú Krk szigetet. Kirándultunk Baskára, ahol a nyílt tengerparton fürödtünk hatalmas hullámokban, nyeltük a sós vizet, mert annyira kacagtunk.

De sok új dolgot is megtapasztalt és megtanult Lena. Megtanult, félelem nélkül egyedül közlekedni a liftben, megtanulta, hogyan kell bezárni a szállodai szobát és leadni a portán a kulcsot. Pár nap után tudott köszönni horvátul. Tudott felnőttekhez alkalmazkodni, hagyta, hogy néha én is koktélozzak, beszélgessek új és régi ismerőseimmel.

krk1

A búcsúesten hatalmasat táncoltunk, magyar zene szólt a klubban, eggyé vált a csapat. Fiatalok, idősek, gyerekek, férfiak és nők, mindenki ropta a táncot és mindenki hangosan énekelt. Pár órára elfelejtettük, hogy fáj a lábunk, derekunk, csak egy dolog volt fontos, hogy jól érezzük magunkat. Így lettem én Trendi Nagyi.

Ha te is szeretnél Trendi Nagyi lenni, légy kettesben az unokáddal, amikor csak lehet, adj neki élményt, szabadságot, szép dolgok megismerésére, tanítsd meg új dolgokra. Én Trendi Nagyi megkaptam az ez évi kitüntetésemet, melyet boldogan viselek és remélem, hogy az első külföldi nyaralását unokám soha nem feledi.

Vica

Ha szívesen olvastad ezt az írást, oszd meg másokkal is!

Ha megtetszett a blogunk, örülnénk, ha csatlakoznál  a Facebook közösségi oldalunkhoz, ahol naponta nagy élet van, megvitatjuk az élet apróbb-nagyobb örömeit és gondjait.

ÓH, AZOK A RÉGI, CSODÁS NYARAK! Gyermekkorunk strand emlékei

strand2 római part

Ebben az idei forró kánikulában a kedvenc uszodámban tudok csak igazán felfrissülni. Reggel korán megyek, és 11 órakor már jövök is haza. De a víz, az úszás jótékony hatását egész nap érzem. Azért is jövök aránylag korán haza, mert az uszoda átalakítása óta egyszerűen nincs árnyékot adó fa, illetve alig van zöld terület. De van három nagy csúszda, meg élményfürdő, és többszáz forintért lehet napernyőt és napozó ágyat bérelni. Csodálkoztam is, hogy vakáció idején aránylag kevesen vannak, de rájöttem, hogy ha veszünk egy 3-4 tagú családot, akinek belépőt, fagyit egyéb finomságokat kellene kifizetni, máris megvan a válasz a kérdésre.

fortepan,hu

Anélkül, hogy beleesnék a “savanyú a szőlő” szindrómába, visszagondoltam gyermekkorom nyaraira. Négyen voltunk testvérek, az öcsém 6 évvel utánam érkezett, így mi hárman lányok egymásra vigyáztunk. Úszni mindannyian megtanultunk, autodidakta módon, hisz a Tisza mellett nőttünk fel. Így felnőtt kíséret nélkül jártunk a standra. Ez az 50-es évek második felében, illetve a 60-as évek elején volt. Uzsonnára zsíros kenyeret, almát vittünk, és egész nap a vízben voltunk. Az uszoda szinte mindig tele volt, és családias volt a hangulat. Szájtátva néztük a nagylányokat, csodáltuk az úszókat és a vízilabdázókat. A fiúk kivétel nélkül “fecskét” viseltek: kék alapon fehér csíkos úszónadrágot.

strand

A fiúk fecskét viseltek. Bitskey Tibor és Berek Kati az Egy pikoló világos című  filmben

Ha meguntuk az uszodát, átmentünk a Tisza partfürdőre, ez közvetlen mellette volt. Csodálatos finom homokos partja volt, a víz tiszta, biztonságos, és az volt a menő, akinek felfújt autóbelső gumiöve volt. Volt egy óriás csúszda, fából készült, és két oldalt volt a csúszó része, pléh, vagy réz lemez borítással. A napon a csúszdák felforrósodtak, de a vizes fürdőruhában ezt nagyon nem is éreztük. A felnőttek fociztak, turuloztak, a nagylányok sétálgattak, a fiúk meg tették-vették magukat a lányok előtt. Mi gyerekek meg önfeledten játszottunk. Estefelé együtt mentünk haza mi környékbeliek, és a szüleink (így utólag visszagondolva) megkönnyebbülhettek, hogy épségben hazaértünk.

Sári

strand 60

A strandolás a mi családunkban is a nyári élet szerves része volt, strandra járni egy életforma volt gyerekkoromban. Ugyanabban a Tisza-parti városban laktam, ahol Sári is élt, s bár egyidősek vagyunk, akkor még nem ismertük egymást. Akkoriban, (ötvenes, hatvanas évek) a nagyobb vállalatoknak saját kabin házuk volt, felszerelve nyugággyal, asztalokkal, székekkel, pingpong asztallal. Nagyival naponta lementünk a partfürdőre, a szüleim a hétvégén jöttek csak le. Anyu és Apu mindig nagyokat úsztak, először a folyással szemben, majd visszafelé, már fáradtan, a folyás irányába. Én ott vártam rájuk a parton, ahol aztán kifeküdtek megszáradni a puha, forró homokban. Később, mikor termálvizes medence is épült a partfürdőn, nagymama abban áztatta magát naphosszat.

Termálfürdő cserkeszőlő

Lány korában (harmincas évek) anyukám családjának volt csónakja, négy család vett közösen egyet. A családok nevének kezdőbetűiből összerakva tegafova volt a csónak neve. Együtt, vagy felváltva használták, és így minden gyerek megtanult evezni. Ez akkoriban közkedvelt sport volt a folyó menti városokban. Gyerekként, mikor mesélt róla Anyukám, mindig megkérdeztem, hogy hová lett a tegafova. – Eltünt a történelem tengerében – válaszolta.

Meseautó

Csónakázás – a Meseautó című filmből

Vissza az ötvenes évekbe: A strand a felnőttek társadalmi életének színhelye is volt, a vállalati kabin kertjében jókat lehetett kártyázni, focizni, sörözni a kollégákkal. Nagymama egy lapos fém ételdobozba készítette össze az ennivalót, kivájt paprikába tette a vajat (így nem olvadt el), a szeletelt kenyér vászon szalvétába volt csomagolva. Rossz evő gyerek voltam, de a strandon a nagy hancúrozás közepette mindig megjött az étvágyam. A büfében vehettem magamnak egy egygombócos fagyit 50 fillérért. A strandfürdő nagy volt, árnyas fákkal tele, jól eloszlott a sok ember, nem ültünk egymás hegyén-hátán, mint az uszodában. Akinek nem volt vállalati kabinja, az bérelt egyet egész szezonra (esetleg többen együtt), és akkor a kabinban hagyhatta a nyugágyát és minden egyebet, ami a strandoláshoz kellett. Egy emlékezetes nyaram volt, 14 évesen. Azon a nyáron osztálytársakból, és azok barátaiból egy jó kis fiú-lány társaság verődött össze. Rengeteget pingpongoztunk, forgóztunk, és nevettünk, párok alakultak ki, szerelmek szövődtek…

Én is szerettem úszni a Tisza hűs habjaiban, bár nagy úszó sosem lett belőlem. Aztán, hogy elkerültem szülővárosomból a Tisza mellől, nem tudtam többé más vizekkel megbarátkozni. Egyedül a tengervíz iránt érzek a Tiszához hasonló vonzódást, és boldogan vetem bele magamat, ha nagy ritkán alkalmam van rá. De az az egykori szépséges strandélet visszavonhatatlanul az elmúlt gyermekkoré.

Szünidei programok – Játszótéri felfedezések

20150726_131358

Nem kell drága játszóházakba és kalandparkokba vinni a gyerekeket ahhoz, hogy színvonalas és izgalmas szórakozást találjunk nekik. Egyre több az új, ötletes játszótér országszerte.  A nyári szünetekben mi  módszeresen kutatjuk a fővárosi játszótereket, sőt ezúttal vidéken is találtunk egy vadonatújat.  Egy jó játszótér kedvéért  érdemes a város túlsó felére is elközlekedni. Remélem, hogy a vidékről a fővárosba látogatóknak is  hasznos lesz ez a kis útmutató.

20150726_130757

Hollókői játszótér

holló6

Egy hosszú hétvégét töltöttünk Hollókőn, és ott fedeztünk fel egy vadonatúj, nemes faanyagokból,  kötelekből készült, rendkívül ötletes, színes, meséken alapuló játszóteret. A mászókákkal, hintákkal felszerelt,  kalandra csábító kastélyokkal és  izgalmas faragott faszobrokkal díszített játszótér egy dombon épült,  és csodás kilátás nyílik onnan a környékre. Mászófal, homokozó, forgó  és egyéb játékok csábítanak  a hollókői nagy parkoló mellett lévő játszótérre. A világörökség részét képező faluban egyébként most fejeződik be  egy EU-s beruházás, melynek  eredményeként  a népi hagyományokat őrző település  teljes szépségében pompázik. Érdemes egy hétvégén ellátogatni a Budapesttől alig több, mint egy órára lévő Hollókőre.

kassai6

Kassai téri játszótér

kassai2

kassai3

Kassai téri játszótér : mászóka-homokozó-csúszda a legkisebbeknek

A XIV. kerületi Kassai téri játszótér felfedezése  már régóta terveinkben szerepelt, kívülről is izgalmasnak látszott a nagy területen, árnyas fákkal szegélyezett park.  Nem csalódtunk, Pannika unokánk boldogan  próbálta ki a cölöpvár  ügyességet és bátorságot próbáló mászókáit, mozgó hidjait, mászófalát. Különösen a vízszintesen kifeszített kötélháló  volt csábító,  új próbatétel számára. Ezenkívül  két csúszda, hinták, homokozó, és  egy külön rész a legkisebbeknek, sok gyereket és felnőttet vonzottak oda,  még a nagy nyári hőségben is. Ottjártunkkor  megelégedéssel konstatáltam, hogy a nagyapák is aktívan  részt vesznek  a nyári gyerekfelügyeletben :-).

olimpiai2

Olimpia park

Az V. kerületi Olimpia park játszótere igazi, nagy meglepetés volt.  A Dunához közeli, a Parlamenttől egy ugrásra lévő játszótér nemcsak izgalmas, de kényelmesen modern is. A hajót imitáló óriási mászókakomplexum nemcsak a gyerek kezeket-lábakat veszi igénybe, de egyéb gondolkodtató, ügyészségfejlesztő játékokat is rejt a belsejében.  Külön játszó részek vannak a legkisebbeknek és remek csúszda-mászófal kombinációk a legügyesebbeknek.  És ki halott már olyan játszótérről, ahol mosdó-WC (vécépapírral)-pelenkázó is van? Én ugyan nem, de itt az is van. Igaz, ez nemcsak játszótér, hanem park is, kutyafuttatóval, sportpályával és olimpiai  emlékfallal.  Talán a belvárosnak és a parlament közelségének köszönhető az is, hogy a gyerekek és szüleik  mindenféle nyelveken beszéltek. A nagy fákkal szegélyezett és rugalmas műanyag borítással ellátott játszótérre bizonyára sokszor ellátogatunk még.

olimpiai1

olimpiai3

Olimpia park

OLIMPIA2

Cecilia

Ha megtetszett a blogunk, csatlakozz a Facebook közösségi oldalunkhoz, ahol egyéb érdekességeket is találsz és értesülsz a friss bejegyzésekről. Itt fenn, a jobboldali sávban lájkolással tudsz csatlakozni, vagy katt ide:

Lehetetlen küldetés ?! – Ha az unoka külföldön él

Unokám a tenger fenekén

Kedves Nagyszülő-társaim! Bizonyára van köztetek olyan nagyi, akinek hozzám hasonlóan külföldön él a családja, unokái. Így jobb esetben kétszer-háromszor találkozik velük, mint én is (persze Európán belül). Kíváncsi vagyok, milyen kapcsolatot, kötődést élveztek, pláne, ha az unoka csak az angolban perfekt, a magyart kevésbé beszéli. Persze ennek is megvan a bája – próbálom a helyzetben a pozitívumot látni.

Épp a múlt hetekben mosolyogtatott meg tizenegy éves fiúunokám. Mint mindig, most is náluk töltöttem az ünnepeket Angliában. Ablakaik kertre nyílnak, melynek fáin mókusok, zöld papagájok és egyéb madarak játszadoznak, táplálkoznak a számukra kitett etetőkben. Egy ilyen ominózus “játszadozást” Markus meglátott, és ekképp ecsetelte: “Mama, láttam két mókusot és babát csináltak!” Csak a tárgyeset nem volt kifogástalan. Nyaranta több hetet nálam tölt, ilyenkor komolyabb nyelvi fejlődésen megy át, mivel kénytelen mindenkivel magyarul beszélni. Egyszer rosszallóan megjegyezte: “Mama! Te magyarul se, angolul se tudsz!” Nehezen bogoztam ki, hogy éppen mit akart közölni.

Az együtt töltött nyaraknak más hozadéka is van: a közös programok, élmények! Szerencsére a nyár hazánkban sokkal élvezetesebb és persze olcsóbb, mint Londonban. A napfény városában élek, így a mindennapos élményfürdőzéssel, óriáscsúszdázással, a kalandpark hajmeresztő akadályaival, a színes esti programokkal nem nehéz a kiskamaszt kimozdítani a komfortzónájából. A közös törökországi nyaralásunk is rengeteg mozgásélményt nyújtott neki. Úgy szökkent a sziklákon, mint egy zergekölyök, a tengerben pedig versenyt úszott a halakkal.

A Göynük kanyonban

Más a helyzet, amikor én megyek hozzájuk látogatóba a tavaszi és téli szünetben. Ilyenkor ádáz harcot vívok a play station és egyéb kütyük túlzott használata ellen. Fineszes praktikákkal próbálom naponta levegőre, mozgásra csábítani. Nem csodálkozom, hiszen édesapja legfőbb kikapcsolódását a nem mindig erőszakmentes videojátékok, filmek jelentik. Fiúról lévén szó, az apaminta a meghatározó.

Elnézést vejkó! Gárdonyi Géza így ír egyik regényében: “az anyós mindig ellenelehel a vőnek” (én csak néha) . Elismerem az elektronikai cikkek létjogosultságát (én is megfertőződtem, és megvettem életem első számítógépét, egy tabletet, alig tíz napja  van internetem). Csupán azt remélem, hogy az ún. “Z” generáció egészséges egyensúlyt tart a virtuális valóság és a való élet között, valamint különbséget tesz az igazi értékek és a bóvli közt. Nekünk, nagyszülőknek fontos szerepünk van ebben is.

Minden látogatásom előtt szép terveket szövögetek unokám szellemi gazdagítására (korosztályáról szóló tartalmas, de humoros filmek megnézése, londoni múzeumok és parkok látogatása, közös magyarul olvasás). Örülök, ha ezekből néhányat sikerül megvalósítani. Együtt végignéztük Erick Kestner regényéből készült “Repülő osztály” c. filmet. Annyira belemelegedtünk, hogy közben leégett a sertéspörköltem. Sebaj!

Egy 3000 éves fa törzsén

Amikor a “szuperhősök” ellen prédikáltam, találóan megjegyezte: “Mama, te a szépet szereted, én meg a félelmeteset!” Nyilván a hasonlókorú lányok más témák iránt érdeklődnek, de az igényesség, a szépre való rácsodálkozás magjait a fiúk gondolataiban, érzéseiben is elültethetjük. Ez talán nem is olyan lehetetlen küldetés! Ezt a reményemet igazolta búcsúzáskor feltett kérdése: “Mama, mikor látlak legközelebb?”

Annaróza

katt ide!

Fedezzünk fel rejtett kincseket : Kiskunfélegyháza !

A tízhetes nyári szünidő tartalmas eltöltése a legtöbb családban nem kevés fejtörést okozott. Egy szép augusztusi napon a 11 éves unokámmal és kis barátnőjével Kiskunfélegyházára kirándultunk. A szülők kicsit csodálkozva fogadták a kezdeményezésemet, de a gyerekek kíváncsiak lettek. Menjünk Móra Ferenc szülővárosába! Az állomástól gyönyörű, különleges platánsor vezet a városközpontba. A lányok egyiktől a másikig szaladgálva fedezték fel a fákon a különféle dudorokat, üregeket – és persze rögtön fel is másztak rá.

A csodaszép, szecessziós városházához érkezve elámultunk az épület harmonikus szerkezetén, gyönyörű majolika díszítésén. Kis jegyzetfüzetükbe le is rajzoltak néhány díszítő motívumot.

A téren álló ivókútból nem csak jót ittak, hanem a feliratokból megtudták: melyek Kiskunfélegyháza testvérvárosai Európa szerte. Ezután az Ipartestület székházába mentünk, mert szerettük volna megnézni a kézműves kiállítást. Különféle mesterségek képviselői állították ki alkotásaikat, érdekes, szép tárgyakat, sok jó ötletet láttunk. A legjobban két művész: Varga Edit babakészítő és Kristóf Márta mézeskalácsos művei tetszettek. Az „EDI-BABÁ”-k igazi kis egyéniségek, nem uniformizált műanyagarcú, merev bábuk, hanem puha, ölelhető, kedves kis teremtmények. (edi-baba.blogspot.hu) A Tiszakécskén élő könyvtáros és népi iparművész, Kristóf Márta, mézeskalács figurákból, sötétkék alapra, falra akasztható, komplett betlehemi jelenetet komponált. Elvarázsolt mindannyiunkat! Észre sem vettük, hogy majdnem másfél órát töltöttünk el a kiállított remekek megszemlélésével.

hárman

A Móra Ferenc téren áll, vagyis dehogyis áll – ül! Markolt György szobrászművész 2004-ben felállított Móra Ferenc szobra. A gyerekek számára oly kedves író mosolyogva, derűsen helyezkedik el egy kőpadon, bárki melléülhet – a gyerekek ösztönösen azonnal ezt tették. És teljesen természetes mozdulattal megfogták szobor kezét is.

A magas talapzaton álló Petőfi szobrot (Köllő Miklós alkotását, 1922) 8 egyszerű, fatámlás pad fogja körül. A kiskunfélegyháziak itt is remekül ráéreztek arra, hogy ne elérhetetlen magasságokba kerüljön az, ami egy költő életművéből a legfontosabb: a padok támlájára más és más Petőfi vers-idézetet véstek. Megható volt látni, ahogy ezek a kis emberkék futkostak egyik padtól a másikig, hangosan olvasva az idézeteket, olykor tovább is folytatva a vers ritmusos sorait.

A Kiskun Múzeum kiállításainak végignézése lett a nap csúcspontja. Pedig nem is gondoltuk volna! A kislányok eredetileg csak a múzeum kertjében felállított szélmalomra voltak kíváncsiak. Már a bejáratnál kedvesen megszólított bennünket a múzeum idegenvezetője, végigkísért  a termeken, és a kislányok számára érdekes dolgokra hívta fel a figyelmüket. Beülhettek pl. abba a régi-régi iskolapadba, amelyben Móra Ferenc ülhetett, kipróbálták, milyen szorosan kellett egymás mellett ülni az akkori gyerekeknek, hogy hatan is elférjenek egy padban. Kíváncsian méregették a pad lapjába süllyesztett tintásüveget, ahová a tollat mártogatva tudtak tintával írni. Az idegenvezetőnktől megtudhattuk, hogyan alakult ki többszörös szóösszetételből a város neve. A sokféle használati tárgy, írásos emlék, berendezett szoba, sőt még a börtön is sok információval szolgált. És végül a szélmalom! Egy nagy, kerekes rúd segítségével tudták a szélmalom teljes tetőszerkezetét forgatni, azért, hogy a szél-lapátok, a szél irányához igazodva meg tudják hajtani a malom gépezetét és búzából, rozsból lisztet őröljenek. A lányok izgatottan böngészték a malom gerendáiba vésett régi írásokat: göcsörtös, gyakorlatlan kézzel írt tanúságtétel ez, ami emléket állít a régi korokban élt, sok és nehéz munkával alkotó mesterembereknek.

Annyira elmerültünk a szép tárgyak, egyedi ködmön-hímzések nézegetésében, hogy csak a „Sajnos záróra van!” figyelmeztetésre kaptunk észbe. Közben pedig elment az a vonat, amivel haza akartunk jönni. – Sebaj, megyünk a következővel. Meghívlak benneteket egy gombóc fagyira! – Beálltunk a hosszú sorba – gondoltuk, ez a legjobb fokmérője annak, hogy ott lehet a legjobb fagyit kapni. Nem csalódtunk. Óriási gombócokat kaptunk, majdnem kifogott rajtunk.

Ez is, mint a kirándulásunk többi eseménye, (sőt maga a vonaton utazás is!) sokáig emlékezetes marad mindhármunk számára. Egyben jó példa arra is, hogy a felkapott, sokat reklámozott, drága helyeken kívül is nagyon sok érdekes élmény, rejtett kincs fedezhető fel egy-egy magyar városban, vagy faluban. Erre bátorítom kedves nagymama, nagyapa olvasóimat, de a hétvégi programot tervező szülőket, sőt az osztálykirándulásokat szervező tanárokat is!

Fodor Anna

katt ide!

Szünidei gyermekprogram ötletek : bringóhintó, kisállatkert

blog7

Még majdnem egy hónap a nyári szünidő, van még idő jó programokat csinálni. Nem kell több száz kilométerre utaznunk ahhoz, hogy egy élményekkel teli délutánt töltsünk el  a gyerekekkel.  Az alábbiakban két nagymama unokás margitszigeti programjáról olvashatunk.

Egyik kellemes nyári délután a Margitszigetet fedeztük fel – „bringóhintón” tekerve. Egy órára béreltük ki ezt a közlekedési alkalmatosságot 3.500 forintért. Van belőle 2-3 és 4 személyes, pedálos és elektromos-meghajtású, ovisoknak, nagyobb gyerekeknek, vagy felnőtteknek való is.

Mi egy kétpedálost néztünk ki (az ülésen hárman is elfértünk volna). Hagytam, hogy a 11 éves unokám válasszon a különböző fantázianevekkel ellátott bringók közül. A „Csipkerózsika”, „Mirr-Murr” és „Sólyomszem” nevűek között válogatott, én inkább azt figyeltem, melyiken érné el a lába a pedált biztonságosan.

„Sólyomszem” lett az igazi! Egykettőre felvettük a helyes ritmust és vidáman pedálozva kanyarodtunk a főúttal párhuzamos sétaútra. Mindketten tekertünk, a bal oldalon ülő kormányozott. Kellett is, hiszen az utak burkolata sok helyen töredezett, egyenetlen, tócsákat is kerülgetni kellett. Nagyokat nevetve iparkodtunk minél kisebb zökkenőkkel-suttyanásokkal előre jutni. A szállodák közeléből indultunk és elértünk a zenélő szökőkúthoz. Pihentünk egy kicsit, közben figyeltük a víz ritmusos játékát, a kellemes dallamokat, Halász Judit énekét. Aztán egycsapásra véget ért a varázslat, mindannyian vártunk valamilyen jelre vagy folytatásra, de csak a szökőkút szokványos mozgása tudatta, hogy a következő „adásig” bizony várni kell.

blog

Elindultunk hát visszafelé – most már egy kavicsos mellékúton. A bringóhintó fedele alatt a sziget térképét láthattuk, minden sétautat, nevezetességet bejelöltek rajta. Együtt „olvastuk” a térképet, tájékozódni tanultunk és felfedeztük a valóságban is azt, amit a térképen lerajzolva állt. Unokám vette át a kormányzást, a kis állatkert felé indultunk: a madarak, őzek látványa újabb pihenőre késztetett minket. No és a szépen gondozott, sokszínű virágoskertek mellett is meg kellett állnunk.

Unokám kormányozott akkor is, amikor hirtelen – szüleitől elszaladva – egy kétéves-forma kisfiú futott ki elénk az útra. Idejében fékezett és meg tudtunk állni, nem borultunk fel és senkinek sem lett baja. Ez a kis epizód legalább annyira tanulságos volt mindkettőnk számára, mint a sziget szépségeinek felfedezése.

Emlékezetes délután volt: kellemesen elfáradtunk, volt mit mesélni este, nem csak a munkától fáradt szülőknek, hanem a bringózás helyett inkább a számítógépet nyomkodó nagyobb testvérnek is. Egyértelmű volt, hogy ki szórakozott jobban!

Fodor Anna

blog3

Nyolc éves Lilla unokámmal a Margit híd felől közelítettük meg a szigetet, célunk a Kisállatkert meglátogatása volt. A nagy melegben üdítő látvány volt a sziget elején lévő „táncoló” szökőkút, ahogy Lilla nevezte el a zenélő szökőkutat. Rögtön le is horgonyoztunk a kútnál és követtük sokak példáját a hűsítő víz fölé tartva lábunkat. Közben élveztük az éppen akkor Strauss keringő ütemére táncot járó vízsugarak balettjét. A jobboldali sétányon haladva kb. félóra alatt értük el a Kisállatkertet, igaz közben egy jégrémet is elnyaltunk. Az állatkerti állatok nagy része – dámvadak, nyulak, vízimadarak és különleges madárfajok kerítésen kívülről is láthatóak, de be is lehet menni a szépen rendben tartott területre belépődíj nélkül.

blog6

Kerítésen belül vannak a pónilovak ( lovagolni is lehet – 500 Ft egy kör). A pónik barátságosan fogadják a látogatókat, megsimogatni is hagyják magukat. Mi éppenséggel nem keveredtünk közeli barátságba velük, mert az egyik póni amint felé közeledtem rögtön nekiesett a szalmatáskámnak, hogy lakmározzon belőle :-). Visszafelé sétálva meséltem unokámnak a sziget történetéről, tetszett neki, hogy a fogadalomból kolostorba zárt Margit hercegnőről kapta a nevét, és hogy valamikor a nyulak szigete volt. Elhatároztuk, hogy legközelebb pléddel és uzsonnával felszerelkezve megyünk a Szigetre, hogy kövessük az évszázados fák árnyékában, a zöld pázsiton pihenő-piknikező családok példáját.

folyt. köv.

Szünidei gyerekprogram ötletek

Itt a nyári szünet és a nagy gond, hogy mit csináljunk azokkal az óvodás-iskolás gyerekekkel, akiket még nem lehet magukra hagyni. Ilyenkor mi nagyszülők is igyekszünk kivenni a részünket a gyerekfelügyeletből és boldogok vagyunk, hogy az unokákkal lehetünk. Jól és könnyebben telnek ezek a napok, ha tartalmas programot biztosítunk az unokáknak. Két tündér unoka nagymamájaként van már némi tapasztalatom, de úgy gondoltam, hogy ismerősöket is megkérdezve csokorba szedek néhány program ötletet. Az alábbi programok a fővárosra vonatkoznak, és remélem. hogy  Budapestre látogató vidékiek is  hasznosnak ítélik majd.

vonatkiserok-300x168

forrás: gyermekvasut.hu

Gyermekvasút
gyermekvasút

Sok nagyszülő társamnak  élénk emlékei vannak még az egykori  Úttörő vasútról, mely ma Gyermekvasút névén működik és, mint hajdanán, ma is nagy élményt jelent a gyerekeknek. A Széchenyi hegyen lévő állomásról nyári időszakban félóránként indulnak a vonatok a Hűvösvölgyi végállomásig. Mi a Jánoshegyi állomáson szálltunk le és egy szép kis séta keretében értük el a Jánoshegyi kilátót, melynek megmászására a négyéves unokával még nem mertünk vállalkozni. A közelben találtunk egy kellemes játszó-uzsonnázó helyet, ahol elfogyasztottuk a magunkkal vitt szendvicseket. A végállomásig utazva hosszabb sétával lehet eljutni a Hűvösvölgyi rétig.

A vonatozáson kívül nagy élmény volt unokáimnak  a gyerek vasutasok ténykedését figyelni. Szájtátva figyelték, hogyan adtak jelt felemelt tárcsájukkal az indulásra, hogyan kezelték az előre megvett jegyeket, illetve adtak felvilágosítást az utasoknak. Az első vonatozás óta egyik kedvenc otthoni játékunk lett a „kalauzos” játék, melyhez külön táska van rendszeresítve vasutas sapkával, jegyekkel és játékpénzzel.

orias_zongora

forrás: csodakpalotaja.hu

Csodák Palotája
www.csopa.hu/

A Csodák Palotájában két évvel ezelőtt jártunk az akkor hatéves Lilla unokámmal. Jóllehet ez a remek szórakozás inkább iskolás korú gyerekeknek való, az óvódás Lilla is talált kedvére valót. Az óriási területen kiállított több mint 100 játék kipróbálásakor a gyerekek fizikai jelenségekkel ismerkednek meg játékos formában. A vállalkozó kedvű, kíváncsiak sok érdekes képességteszttel is próbára tehetik magukat. Itt az a jó, hogy minden kiállított tárgyat meg lehet fogni, sőt ki kell próbálni. Lillának leginkább az óriási zongora tetszett, melynek billentyűit ráállva kell megszólaltatni. A „hangszer” lejátszik egy hangot, amit vissza kell játszani. Emlékezetes volt az Öveges teremben egy kémia-fizika „show”, ahol a „varázsló” óriási pukkanások és sűrű füst kíséretében mutatott be kísérleteket. Bevallom, nem csak Lilla bújt hozzám időnként ijedten,de én is szívesen kirohantam volna ijedtemben :-).

A Csodák Palotája weboldalán azt olvasom, hogy júniustól 4D-és előadások is vannak, júliusba pedig egy teljesen új, interaktív kiállítás szekciót nyitnak Földön kívüli kalandok címmel, ahol a Naprendszerben lehet kalandozni. A kíváncsi gyerekek megmérhetik, mennyi lenne a súlyuk a Naprendszer különböző bolygóin, landolhatnak a Marson, beülhetnek egy holdjáróba és még számos izgalmas űrbéli csodával ismerkedhetnek meg. Úgyhogy kalandra fel!

Csavargás gyalog és járművön

Tapasztalataim szerint remekül érezik magukat a gyerekek házon kívül, szervezett program nélkül is, néhány órára. A sokféle budapesti közlekedési eszköz kipróbálása már önmagában is élmény azoknak a „szegény” gyerekeknek, akiket autóval cipelnek oviba és suliba. Nemkülönben élményszámba megy felülni a földalattira, a metróra, a fogaskerekűre, vagy a siklóra a vidéki gyerekeknek. A belvárosi szünidős-ráérős séták során – csak úgy kettesben-hármasban a gyerekekkel – megcsodálhatjuk a Duna parton horgonyozó luxushajókat, valamint az elsuhanó szárnyashajókat és a lassan hömpölygő uszályokat. A séta során útba ejthetünk egy még felfedezetlen játszóteret és akár egy cukrászdát is (szigorúan csak ebéd után). Érdemes például egyszer elmenni a Paulay Ede utcai Sugar Shopba, ahol a százféle színpompás cukorkából önkiszolgáló módon lehet válogatni. Lilla unokám imádta (a szülei este, otthon nem annyira).

Egy nagy bevásárló központban tett nézelődős séta is élményszámba megy, ha nem arról szól, hogy roham gyorsasággal venni kell egy cipőt, vagy egy nadrágot. Unokám és kis barátnői óriási élvezettel, nagyokat vihorászva bámulták – fogdosták az állványokra kirakott, magukat kellető ékszereket, táskákat, sálakat, és a csillogó ruhákat. Arra azért készüljünk fel, hogy ezt sem ússzuk meg pénzköltés nélkül :-).

Panni dinnyével

Egy hasznos weboldal, ahol művelődési házak, színházak, játszóházak, múzeumok  gyerek műsorai vannak összegyűjtve:

Gyerek programok dátum szerint

A szünidei ötletek, programok ismertetését  folytatom egy következő bejegyzésemben.

Fantasztikus vízicsúszdák a világban

Én magam ugyan még egy szárazföldi gyerek csúszdán se csúsznék le szívesen, mégis csodálattal   figyelem, hogy milyen fantasztikusnál fantasztikusabb vízi csúszdák épülnek szerte a világban.

Wörgl

A hozzánk legközelebb eső csúszda csoda Ausztriában van. Az L2 -nek nevezett létesítmény  két óriási hurok formájú csúszdája 25 méter magasból, 65 km sebességgel röpíti bele a vállalkozó szellemű egyént a sekély vízbe. A Wörglben, Észak-Nyugat Ausztriában lévő vízi park egyéb érdekességeket is kínál.

L2 vízicsúszda, Ausztria

Cittá del Mare

Az olaszországi  Szicília észak-nyugati részén, Cittá del Mareban lévő hotel  komplexumban található a fenti tobbogan csúszdasor. A sziklába vájt, többemeletes, medencéken keresztülvezető  csúszdasor  egyenesen az óceánba csúsztatja az embert.

Citta del Mare

Epic Plunge, Norwegian Cruise Line

Ez az Epic Plunge-nak  (hősies fejesugrás) nevezett vízicsúszda egy norvég luxushajó fedélzetén található. Az élvezetek tobzódása lehet egy óceánjárón vízi csúszdázni.

Master Blaster Water Coasters, Dubai Atlantis The Palms Resort

cápa

A fenti, polipszerű  létesítmény Dubaiban (Egyesült Arab Emirátusok),  a The Palm nevű mesterséges szigeten található.  Az Atlantis, The Palm hotel komplexumhoz tartozó vízipark  fő attrakciója  a 12 vízi csúszda, de vannak vízesések is. Az egyik csúszda egy átlátszó csövön keresztül cápákkal teli  lagunába pottyantja a merész csúszdázókat.

Jungle water slide, Buenavista Guanacaste, Costa Rica

A világ még egzotikusabb tájaira evezve is találunk izgalmas vízi csúszdákat.  Buena Vistaban,  Costa Ricában megépített csúszda a dzsungelen keresztül úsztatja a kalandvágyókat, de ehhez az attrakcióhoz bukósisakot is fel kell venni.

Water Cube, Kína

Nem is nehéz kitalálni, hogy a fenti vízi csúszda Kínában van, a híres Vízi Kockában, azaz a  Nemzeti Vízi Központban.  A 2008-as Olimpiai játékok idején két tucat világrekord született itt. A sportlétesítmény egy részét később átalakították vízi parkká.

AquaLoop

Ha már valaki eljutott az ázsiai földrészre, ne hagyja ki   a dél-kóreai  AquaLoop  kacskaringós vízi csúszdáit se, melyek  18 méteres magasból dobják le a kalandvágyókat.

Fortaleza

A világ legmagasabb, legmeredekebb vízi csúszdája brazíliai Fortalezában van. A hajmeresztő 41 méter magas csúszdán  65 km-es sebességgel 5 másodperc alatt lehet lecsúszni.  Csúszás közben ugyan nem – de előtte és utána – a Strand Parkba látogatók élvezhetik az Atlanti óceán szépségét is.

házilag

És ha nem sikerül a fenti szuper helyek egyikére sem eljutni, de nagyon vágyunk egy kalandra csábító  vízi csúszdára, építhetünk magunknak egyet az udvarunkon.

Ingyenes kulturális programok

cifra-palota.jpg_368x800

A kultúra és a szórakozás manapság igen drága, sokaknak megfizethetetlen. Vannak azonban rendezvények, műsorok, amelyek ingyenesek, vagy nagyon olcsón elérhetőek, csak igen nehéz rájuk találni. Úgy gondoltuk, hogy a Régiségeknek blogban ezeket nyomozzuk ki és adjuk közre. Szívesen vesszük ha blogunk olvasói (főként vidékről)  hírt adnak nekünk az ilyen programokról, hogy itt  közzétegyük.

Helyszín: MŰVÉSZETEK PALOTÁJA

2013. november 17. 10:00 – 13:00
Kék terem
Zászlótér
Előcsarnok

Cifra Palota – Pest és Buda

Interaktív programok tanulni vágyó gyermekeknek és felnőtteknek

A Cifra Palota azokat a családokat várja, amelyek aktívan, kreatívan, tartalmas programokkal szeretnék eltölteni az időt. A színpadon zajló zenés, tánc- és meseelőadások, valamint az előcsarnok többi területén megrendezett zenei és kreatív foglalkozások, készségfejlesztő programok és játékok kapcsolódnak a programsorozat heti témájához és a Müpa más előadásaihoz.

Színpadi program:

10.15 Zenés fővárosi séta – A Presto kamarazenekar műsora gyerekeknek
11.15 Gyermekek hídja – A Majorka Színház előadása a gyerekek aktív közreműködésével
12.15 Gyerekjazz – fiatal jazz zenészek műsora

Kézműves és képzőművészeti foglalkozások:

Városi vadon-városi történetek
Budapesti útvesztő térkép
Hidak és alagutak térbeli építése
Az én Budapestem
Városkép
Kockajáték

Helyszín: Könyvesbolt előtti tér

Korosztály: 0-12 év

A belépés díjtalan.

Rendező: Művészetek Palotája

Budapesten sok ország kulturális intézete megtalálható. Ezekben rendkívül változatos és érdekes kulturális és művészeti élet zajlik, és sok  ingyenes programjuk van, esetleg egyszeri, olcsó tagsági díj megváltásához kötött. Érdemes a hirlevelükre feliratkozni, és akkor folyamatos tájékoztatást kapunk a programokról. Én az Olasz Kultúrintézetet szoktam látogatni, ahol a tagsági díj 3000 Ft, nyugdíjasoknak 1500 Ft évente.

Olasz Kultúrintézet

Istituto Italiano di Cultura
1088 Budapest
Bródy S. u. 8.

november 18., hétfő– 19.00 óra

ZENEJazz/ Francesco Cafiso / Mauro Schiavone / szaxofon-zongora duó

A műsoron Nino Rota, Piero Piccioni, Ennio Morricone, Paolo Conte, Gino Paoli és Francesco Cafiso művei. Francesco Cafiso (született 1989-ben) az egyik legfiatalabb tehetség a jazz történetében. Számos fontos díjattudhat magáénak.

ingyenes

november 19. – 19.00 óra

Film: Égi test (2011 – 100’) olasz nyelven

Marta tizenhárom éves, aki miután tíz évet élt családjával Svájcban, visszatér Dél-Olaszországba, szülővárosába, Reggio Calabriába. Márta vékonyka, figyelmes, kissé görbe járású és egyfajta nyugtalansága miatt a kívülállók számára vad teremtménynek tűnik.

tagsági igazolvánnyal látogatható

katt ide!

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!